Week 2 in Malawi - Reisverslag uit Mpandi Island, Malawi van kellyilseafrika - WaarBenJij.nu Week 2 in Malawi - Reisverslag uit Mpandi Island, Malawi van kellyilseafrika - WaarBenJij.nu

Week 2 in Malawi

31 Januari 2015 | Malawi, Mpandi Island

Time flies when you're having fun!

Bedankt voor de berichtjes op de site, appjes, mailtjes enz. Erg leuk om jullie reacties te lezen:)

Afgelopen weekend zijn we naar cape maclear geweest. Dit is een dorpje aan het meer waar veel toeristen en vrijwilligers heen gaan om te relaxen.
Het was even spannend of het wel door kon gaan omdat de weg ernaar toe deels off road is en bij regen de wegen blank staan.
We hebben het hele weekend zon gehad.
Zaterdag hebben we met een Amerikaans meisje een boottrip gedaan. We zijn naar een eiland geweest om te snorkelen, hier werd ter plekke voor ons gekookt, vis met rijst en tomatensaus. Het leek op expeditie robinson. Zo voelden we ons ook, echt heerlijk om eens 'back to basic' te gaan :)
Op de terugweg naar cape maclear hebben we gezien hoe ze zee-arenden voeren en hebben we actiefoto's kunnen maken. Ook hebben we van rotsen gesprongen in het water.
Toen we bij onze logde aankwamen na de boottrip waren we net kreeften, helemaal rood, flink verbrand!
Dat hebben we geweten, slapen onder natte handdoeken, flink aftersun smeren en de schaduw opzoeken.
Zondag was een echte relax dag, zitten in de schaduw en niks doen:).
's Avonds toen we terug in ons huis waren begon het flink te waaien en te regenen, de stroom was uitgevallen. In ons huis waaide alles naar binnen. Het huis heeft geen ramen maar open gedeeltes dus je hebt het gevoel buiten te zitten. Erg lekker als de zon schijnt en het droog is maar nu dus niet :p
Dus... koffers ingepakt, plastic zakken erover heen en handdoeken voor de deuren om het water buiten de kamer te houden. Gelukkig lagen we 30 cm hoog in een bed waardoor wij lekker konden slapen.
In de woonkamer waaide allemaal papieren in het rond (de boekhouding van de projecten) en er stonden plassen water op de vloer en de pc werd nat. Samen met de bewakers hebben we de pc met meubels en alle elektrische spullen verplaatst dat het in ieder geval droog zou staan.
Tot in de late avonduurtjes hebben we onze kwaliteiten als poetsvrouw laten uitblinken ;)

Maandag weer starten met wondzorg, nu maar 3 mensen gezien. Een meisje van 5 jaar met vieze, stinkende wonden op het onderbeen. Dit waren eerst zweren maar zijn kapot gegaan en geïnfecteerd geraakt. Alles goed afplakken voor de vliegen en over 2 dagen herbeoordelen en behandelen.
's Middags gestart met een nieuwe HIV groep in een dorpje in de buurt. Dit vond plaats in een klaslokaal waar normaal 46 kinderen zitten. Alleen introductie gehad met de groep omdat we later zijn gestart ivm vertraagt vervoer. Wederom, typisch Afrika ;)

Dinsdag wondzorg in een nabij gelegen dorpje. Hier hebben we een jongen van 9 gezien die gevochten had op school vorige week en gehecht moest worden. Nu mochten de hechtingen eruit dus deze samen met James verwijderd.
Ook een tiener gezien die een flinke borstontsteking had. Ze heeft een baby en geeft nog borstvoeding. Onze eerste gedachten was stuwing, maar er bleek een flinke wond aan de onderkant van de borst te zitten die geïnfecteerd leek.
's Middags een HBC groep, ze kwamen erg geïnteresseerd over. Hadden pen en schriften bij om notities te maken.

Hier zijn we inmiddels al een paar dagen aan de diarree en flinke buikkrampen... Ja hoor. Kelly heeft er minder hinder van als Ilse. De ORS is al in gebruik en ook de bouillon en cup à soup.
Na een paar dagen was het weer voorbij, gelukkig!

Woensdag en donderdag ochtend woundcare gedaan. Deze week was erg rustig, iedere dag 3/4 mensen. In de middag is beide dagen de sessie niet door gegaan ivm een overlijden in het dorp waar een ceremonie voor was en de andere dag was er een bespreking.
Gistermiddag zijn we het dorp in gegaan om met de kinderen te spelen omdat het project niet doorging. We hebben gevoetbald, spelletjes gespeeld, tekenen in het zand, wat ze hier overigens heel goed kunnen.

De afgelopen dagen hebben we een paar flinke regenbuien en stroomstoringen gehad. De buien zijn heftiger als voorgaande jaren.
Smiddags schijnt fijn de zon en is het genieten hier.
Wij gaan er weer een dagje tussenuit naar een strandje in de buurt.

Weetjes:
Hier in Malawi leven ook albino's, voor ons natuurlijk gek om te zien omdat iedereen "zwart" is en dat de enige blanken zijn die hier rondlopen buiten de vrijwilligers.
Er werd ons verteld dat albino's hier gerespecteerd worden en gewoon met de andere kinderen naar school gaan. In bijv. Tanzania en Zambia worden de albino's vermoord voor de organen! Deze organen zouden geluk brengen en magische krachten hebben, op de zwarte markt brengen deze veel geld op (letterlijk en figuurlijk:D) Dat kunnen we ons niet voorstellen. Alleen omdat er een "foutje" is met de pigment van de huid, verder zijn het gewoon normale mensen.

Mensen in Malawi zijn erg gelovig, bidden dagelijks meerdere keren en gaan naar de kerk.
Ze geloven dat God hen beschermt tegen ziektes.
Ook merk je dat ze veel bezig zijn met leven na de dood en het ontstaan van de mens, hierbij wordt de oerknal ook genoemd.
Dit brengt veel discussies en lachwekkende situaties van beide kanten omdat wij als NL niet gelovig zijn.
Er werd onder andere gediscussieerd over het feit dat hier gedacht wordt dat God hen beschermt tegen HIV, wat bij ons vragen opriep. Hoe gaan wij hun uitleggen dat dit niet kan en dat ze daar toch echt condooms voor nodig hebben! God staat bovenaan, wat we duidelijk willen maken is dat preventieve middelen voor HIV boven God komt te staan omdat dat wel echt werkt! Hihi..

Tot het volgende bericht:)

• 31 Januari 2015 - 15:26

Marielle:

Weer heerlijk genoten van jullie verhaal tijdens een lekker kopje koffie.
    Wat maken jullie leuke dingen mee. Vooral het contact met de locals klinkt geweldig.
    Tja je kunt gelovig zijn ....ook in Nederland maar de tijd dat we denken dat God ons beschermt tegen alles......die is voorbij.
    Succes met jullie educatie!!! Is zeker een uitdaging.
    Groetjes Mariëlle

• 31 Januari 2015 - 17:05

Lilian:

Hoi Ilse, Kelly en... als 'ie te vinden is... Broekmans ;-)

De eerste week na jullie vertrek steeds gekeken of er al een reisverslag was. Durfde na andere berichten over Malawi eigenlijk niet te geloven dat geen nieuws goed nieuws was. Nou, dat was het wel, in de overtreffende trap! Geweldig dat jullie zo genieten, terwijl jullie zo'n goed werk verrichten, lol hebben en alles over jullie heen laten komen. Mooi dat jullie ons zo mee laten genieten. Bij herhaling schieten we weer in de lach om Broekmans, de afwas (mooi niet) enz.
    Twee weken zitten er al op, wat vliegt de tijd. Verricht nog veel mooi werk, doe mooie ervaringen en ontmoetingen op verder en daarna mogen jullie genieten van jullie welverdiende vakantie, met hoofdletters. Wat een beleving en levenservaring! We "horen".

Lieve groet, J3 en Lilian

• 31 Januari 2015 - 18:23

Ria Van Bussel:

Bijzonder om te lezen al die ervaringen.... betekenisvol..☺

• 31 Januari 2015 - 18:27

Christel:

Yes!!!! weer een bericht om te lezen... NICE!!!
    handig die regenbuien zonder ramen in huis.....
    En papieren door de hele woonkamer... Ik ga me hier toch ook maar eens minder druk maken over de stapeltjes papier waar ik nog iets mee moet hihi

Gelukkig is jullie kreeftenhuidje weer bijgetrokken en blijft al het vocht en voedsel weer een beetje binnen en dat moet ook want jullie willen nog van alles doen toch... en dan moet je wel een beetje fit zijn lijkt me.
    Zet m op meiden , geniet, GENiet GENIET!!!!

Ik kijk nu al uit naar het volgende bericht.
    Jullie zijn KANJERS Echte KANJERS geen twijfel mogelijk.

• 31 Januari 2015 - 19:44

Iris:

heee dames!

Wat leuk om jullie avonturen te volgen! Wat zullen jullie gedacht hebben toen jullie huisje vol met water druppelde...HELLUPPP. Denk dat je je wel al te goed realiseert hoe goed we het hier hebben.
    Super om mee te maken en om ook bij de locals te komen.
    Geniet nog van jullie reis en deze bijzondere ervaring.
    Ik wacht weer op een nieuw berichtje hihi.

liefs Iris

• 31 Januari 2015 - 20:31

Ellen Cuijpers :

Yoehoe dames! Wat een mooi verhaal om te lezen. . O my God wat heftig dat jullie 'huis' blank stond. Nu vd diarree af, gelukkig! Kennen ze daar ook nora/clostridium etc? Zullen daar niet zo met isolatie om gaan als ons

• 31 Januari 2015 - 20:33

Ellen :

Er mist een deel van mn bericht !! Haha
    Heel veel plezier daar nog! Veel liefs Ellen

• 01 Februari 2015 - 02:15

Erica:

Heey.. Net allebei de reisverslagen vanuit afrika bij gelezen: wat een belevenissen! Zowel binnen de projecten als met storm en regen en gelukkig ook nog wat weekend uitjes / vrije tijd. Mooie herinneringen! Veel plezier nog. Xx Erica

• 01 Februari 2015 - 03:00

Anne Kusters:

Weer super om te lezen meiden!
    Toppers! X

• 01 Februari 2015 - 14:13

Marianne Heijmans:

Ha dames,

Wat jullie al niet meemaken!
    Maar jullie zijn er vast tegen op gewassen ,allerlei situaties mee te maken.
    En je ziet, na regen komt toch weer zonneschijn!
    Nog veel werkplezier daar en af en toe relaxen .Groetjes uit Hunsel

• 01 Februari 2015 - 14:35

Riny:

Hallo kelly en Ilse,

Weer leuk om te horen dat het goed gaat met jullie.Tevens is het mooi om te horen wat jullie meemaken,zowel welke diversiteiten jullie bij de ,,patienten,, tegenkomen als wat jullie zelf allemaal meemaken.

We blijven jullie met veel plezier volgen en ,,have a nice time ,,.

Groetjes,
    Frans en riny

• 01 Februari 2015 - 15:12

Gerry:

Hoi Kelly en Ilse,

Leuk om weer van alles van en over jullie te lezen. Wat maken jullie zo veel mee!
    Veel plezier en succes verder!

Groetjes, Gerry

• 01 Februari 2015 - 19:36

Eric Mans:

Hoi Kelly en Ilse,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Hopelijk blijft verder noodweer en ongemakken als diarree e.d. jullie bespaard... Want dan krijgt "back to basic" een heel andere lading.
    Ik wens jullie veel leerzame momenten toe en bovenal ook een leuke tijd om later nog vaak aan terug te denken.

Groetjes Eric

• 01 Februari 2015 - 22:00

Roos Dielissen:

Hoi Ilse Kelly

Wat een mooi verslag ,veel gedaan en veel mee gemaakt geniet er maar lekker van zo lang het nog kan.
    Bij ons alles goed maar wel koud niets aan te doen komt allemaal goed
    Ik ben vanmiddag mee naar de school geweest naar de LTS het was er heel druk
    Met Henrie Jessica Sanne en oma en Stijn moest helpen

Lieve groetjes van oma

• 02 Februari 2015 - 08:03

Emmy:

Hallo Kelly en Ilse,

Erg leuk om te lezen! Heel knap dat jullie dit doen. Succes nog, en lekker genieten! :D

X. Emmy

• 02 Februari 2015 - 13:54

Yvette (Activity International):

Ladies, super om te lezen!!! Thanks for sharing :-)

• 02 Februari 2015 - 20:18

Ria Daems:

Hallo dames..

leuke en avontuurlijke verslagen..laat het een onvergetelijke ervaring zijn.. en natuurlijk heel veel plezierige momenten..

groetjes Ria

• 02 Februari 2015 - 21:18

Aquilien:

Hallo meiden,

Weer heel wat ervaringen rijker, zo te lezen. Ook fijn dat jullie, ondanks het mooie werk, ook regelmatig relax momentjes hebben.

Ben nu alweer benieuwd naar het volgende bericht.

Groetjes uit Asten.

• 06 Februari 2015 - 12:57

Loes:

Ha Kelly en Ilse!
    Super om weer een verslag van jullie te lezen!
    En Ilse, wat goed dat jullie toch hebben kunnen snorkelen en dat dan niet ten gevolgen van de overstromingen;)
    Geniet er nog van!!! Liefs Loes

• 06 Februari 2015 - 20:56

Elise:

Wat een ervaring zijn jullie al rijker.
    Mooi om ook een stukje cultuur terug te lezen.
    Geniet er nog van!