Eerste bericht uit Malawi - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van kellyilseafrika - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit Malawi - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van kellyilseafrika - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit Malawi

Door: Ilse en Kelly

24 Januari 2015 | Malawi, Cape Maclear

Wow wa (hallo in Chichewa),

Bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes op de site, Facebook en Whatsapp.

Hier het eerste bericht uit Nkope, Malawi, over de reis en onze eerste week.

We hebben een goede reis gehad. Zondag aan het einde van de ochtend zijn we aangekomen in Malawi, na onze tussenstops in Frankfurt en Addis Ababa (Ethiopië). Bij de tussenstop in Ethiopië en bij de eindbestemming kregen we een Ebola-check: lees temperatuur meten en doorlopen:)..
Eerst nog het visum regelen, meteen koffers van de band halen en dan zijn we eindelijk in Malawi waar we lang naar uit gekeken hebben.
Er stond een taxi chauffeur op ons te wachten met een bordje BROEKMANS ILSE, en jawel hij was opzoek naar Broekmans EN Ilse.
Ilse werd gevonden, hij was aan het wachten op broekmans, hem een paar keer uitgelegd dat het een voor en achternaam is van een van ons. Hij dacht toch nog echt te moeten wachten op broekmans:). Kelly mocht toch mee van hem ;)
Op naar een pin automaat en door naar de camping, genaamd Mabuya Camp. Hier hebben we onze eerste nacht in Malawi doorgebracht na een heerlijke duik in het zwembad met een zonnetje voor we naar onze eindbestemming werden gebracht.

's morgens ontbeten, muesli met vers fruit en verse jus.
De coördinator (Sam) en zijn gezin en de project begeleidster (Megan) hebben ons opgehaald bij de camping en toen begon onze reis van ruim 6 uur naar ons huis. Eerst nog even boodschappen doen, sim kaartje halen en wat rokken kopen voor het project omdat we daar in de stad waren.
Halverwege zijn we gestopt bij een vegetable market (kraampjes en een hele hoop mensen langs de weg die groenten en fruit verkopen) om inkopen te doen voor de maaltijden in het huis.
Omdat we in Nederland vernomen hadden dat het enorm had geregend waren we erg benieuwd wat er nog van te zien zou zijn. In Mangochi (wat zwaar getroffen was volgens de nieuwsberichten) waren nog flinke plassen water te zien, huisjes die overstroomt waren. In het dorpje waar wij nu zitten is hier niets van te zien, 40 minuten rijden vanaf Mangochi.
Na een heerlijke maaltijd, rijst met bonen oftewel Chili con carne gehad te hebben werd het in een keer donker. Een stroomstoring.. Met de kaarsjes aan werd ons een kaartspel Rummy uitgelegd. Dit werd iedere avond gespeeld na het eten, de verliezer moet de afwas doen dus voor ons is natuurlijk wel duidelijk dat we niet moeten verliezen;)
Vanavond maar vroeg naar bed omdat het toch donker was en we gebroken waren na de lange reis naar hier.

De volgende ochtend al vroeg wakker van de muziek en het licht. In het dorpje Nkope, 10 minuten lopen van hier, draaien ze veel muziek bij een bar aan het meer. Zowel Afrikaanse muziek als muziek die wij ongeveer 10 jaar geleden luisterde, Akon met Lonely.. Wel heerlijk wakker worden op deze manier.
Vandaag hebben we veel uitleg gekregen over het project, de omgeving en hoe alles hier in elkaar zit.
We hebben een rondleiding gehad in Nkope, zijn naar de primairy school geweest maar ook naar het gebouw waar we woundcare (wondzorg) en HIV support project gaan starten. De kinderen in het dorp kwamen meteen op ons af gerend, wilde met ons mee lopen en de hand vast houden, andere begonnen te zwaaien en Wow wa (hallo) te roepen.
Na terugkomst hebben we ons alvast ingelezen in de projecten en wat de vorige vrijwilligers hebben gedaan tijdens hun tijd hier.
Aan het einde van de middag hebben we les gekregen van Augustine (assistent coördinator) in Chichewa. Dat is de plaatselijke taal hier. Erg grappig dat we nu ook al een paar woorden kunnen spreken als Muli Bwandji? (hoe gaat het), Ndili Bwino (alles goed), Kaya Inu? (en met jou?) en Zikomo (bedankt, dank je wel).
De komende weken krijgen we meer les om wat te kunnen communiceren met de locals. Dit vinden we natuurlijk erg leuk!

Het eten smaakt tot nu toe erg goed! Pannenkoeken, gebakken ei, toast met eiersalade als ontbijt, smiddags en savonds warm eten als spaghetti en andere pasta's, aardappelen groente vlees, veel rauwkost en vers fruit. We hebben echt geen klagen hier!
De zon schijnt volop, voor de nacht koelt het gelukkig wel af dus fijn slaapweer. Er is een schitterend uitzicht vanuit onze cottage op Lake Malawi.
De excursies voor de weekenden hebben we al uitgezocht en worden per week geboekt voor ons door de begeleidster van de projecten.
Vanaf gostermiddag zijn we in cape maclear tot zondagmiddag, even relaxen in de zon aan het meer, snorkelen en niks doen..:)
Waar we wel aan moeten wennen is de Africa Time, alles gaat rustig aan. Wij als hardwerkende Nederlanders vinden dat nog wel eens moeilijk maar het gaat steeds beter.
Het spreken van de Engelse taal gaat steeds vloeiender, in het begin nog zoekende naar de goede woorden maar samen komen we er wel aan uit.
Zo hebben we op 3/4 avonden geen stroom gehad, dus alles ook geen licht. Fijn de kaarsjes aan en spelletjes doen met de staff.
Dutch power is in the air, we hebben nog niet af hoeven wassen, met het kaartspel hebben we tot nu toe iedere keer gewonnen.

We hebben nu 3 dagen op t project gewerkt. Hierbij krijgen we hulp van James, hij is iemand van de plaatselijke bevolking en gaat met ons mee om te vertalen. Als er geen vrijwilligers zijn doet hij de projecten alleen.
Iedere morgen van 8-10.30u hebben we woundcare. Dan zitten we in verschillende dorpjes waar mensen naar toe komen om wondjes te beoordelen, verzorgen en advies te vragen.
2 middagen hebben we HIV support. Dat wil zeggen mensen voorlichting geven over HIV/AIDS. Deze week introductie gehad met de groep. Vanaf volgende week starten met voorlichten.
We hebben wel al gevraagd of ze hier weten wat ze kunnen doen ter preventie van HIV. Dit weten ze wel, zoals het gebruik van een condoom (zijn hier gratis), maar worden nauwelijks gebruikt. Mensen zijn zich nog niet goed genoeg bewust van de risico's en de gevolgen. Dit verbaasd ons en hier zijn we toch wel van geschrokken!

De andere 2 middagen hebben we Home Based Care (HBC). Hierbij gaan we plaatselijke bevolking (locals) voorlichting geven om zieken te helpen in het dorp. Denk hierbij aan eerste hulp als het aanleggen van verband, wat te doen als iemand koorts heeft, uitdroging en ondervoeding. Gisteren hebben we kennis gemaakt met een groep in een nabij gelegen dorpje, zittend onder een grote baobab boom. Kennis gemaakt met elkaars tradities over eten, religie en seksualiteit. Tot in detail wilden ze weten welke vormen van seks we in NL kennen (hier is orale en anale seks een taboe) dus dat hebben we ze uitgebreid verteld. Details laten we achterwege ;)
Samen met de groep zijn we op huisbezoek (Home visit) geweest.
Ook was er een meisje ziek, had koude rillingen, koorts, moest overgeven en kon niks drinken. Haar moeder had wel geprobeerd om ze wat te laten eten maar dat ging niet, wij als vreemden hebben haar wel gestimuleerd om te drinken omdat dit advies wel aangenomen wordt door de bevolking ipv eigen familie. Samen hebben we uitleg gegeven aan de groep HBC, moeder en het meisje wat de gevolgen zijn als ze niet zou drinken en geen medische hulp gaat zoeken.
Dit vonden we erg leuk en interessant om te doen! We kunnen wel dingen leren en ze
de verschillen vertellen met Nederland. Dit wordt als erg prettig ervaren door de locals.

Woensdag was een erg warme dag, nadat we terug kwamen van het project smiddags zijn we met de begeleiding en coördinator naar Club Makakola geweest. Even afkoelen aan het water bij het meer en een drankje doen.

Wij gaan verder met genieten, werken en relaxen!

Tot het volgende bericht uit Nkope.
Groetjes Ilse en Kelly.

• 24 Januari 2015 - 15:26

Kim Janssen:

Waauuwww heel leuk om te lezen Kell!!

Zo te lezen heb je daar niets te klagen..
    en ook nog een heerlijk weertje.

Heel veel succes nog met werken,
    en veel plezier met de excursies in de weekenden!

Groetjes vanuit het ondergesneeuwde Nederland!

Kim

• 24 Januari 2015 - 15:35

Hettie Van Den Beuken:

Ha Ilse en Kelly,
    wat een verhaal hebben jullie geschreven van jullie ervaringen! Erg leuk om te lezen, ook omdat jullie met humor en enthousiasme schrijven. Ik heb hier hardop zitten lachen met het stukje waarin jullie vertellen dat de taxichauffeur nog wilde wachten op Broekmans. Heel grappig!!
    Nou, genieten jullie maar lekker verder, werk ze, en ga vooral door met het winnen van de spelletjes ;)

Liefs,

Miel en Hettie

• 24 Januari 2015 - 16:03

Anke:

goed bezig girls!!! Have fun!!! Zikomo voor het mooie verslag.......

• 24 Januari 2015 - 16:12

Gerry:

Hoi Kelly en Ilse,
    Fijn om weer wat van jullie te horen! Klinkt allemaal interessant en positief! Geniet ervan!

Groetjes, Gerry

• 24 Januari 2015 - 16:16

Avonddiensten SJG:

Hallo Lieve Collega's,
    Zo te lezen gaat het goed met jullie, en hebben jullie het goed naar jullie zin..
    Niets te klagen.. ;)
    Veel succes nog verder maar vooral ook veel plezier

Lieve Groetjes van Jullie collega's

• 24 Januari 2015 - 17:22

Erik En Wilma Broekmans:

Hoi Ilse en Kelly,

heerlijk om jullie verhaal te lezen. We hebben er van genoten. Uit alles blijkt dat jullie het goed naar de zin hebben en dat doet ons goed. Voor het thuisfront is het ook spannend waar jullie terecht zouden komen maar dat zit wel goed.
    Heel veel succes met het werken.
    Geniet van alles en tot Skype, sms, of app.

Liefs van ons allen,
    groetjes pap en mam

• 24 Januari 2015 - 17:37

Marielle:

Hey Dames,

Wat een geweldige start al voor jullie!
    Klinkt erg leuk en leerzaam allemaal. Super! Geweldig om dit zo te lezen, beleven we het allemaal een beetje mee.
    nog heel veel plezier daar en geniet van deze ervaring.
    Toi toi

Groetjes Mariëlle
    Ps en houdt de winning mood vol met het kaartspel!

• 24 Januari 2015 - 18:03

Ome Frans En Tante Riny:

Hallo Kelly en Ilse,

Wat leuk om jullie ervaringen te kunnen volgen.Het komt ontspannen en gezellig over.
    Het is fijn om veel goeds voor deze mensen te kunnen en mogen doen.
    Heel veel succes en geniet van alles wat op je pad komt.

Groetjes

• 24 Januari 2015 - 18:52

Aquilien:

Ha meiden,

Superleuk om te lezen. Nu al volop ervaringen opgedaan. Ben heel benieuwd na het volgende verhaal.
    Fijn dat er ook tijd overblijft om te relaxen en te genieten van een mooi land.

Groetjes Aquilien

• 24 Januari 2015 - 19:32

Rob:

Leuk om te lezen dames. Succes met het project verder. Groetjes, Rob

• 24 Januari 2015 - 21:26

Lisette:

Wat een mooie verhalen. Jullie zijn goed bezig. Het lijkt mee heel leuk en vooral leerzaam. Een ervaring voor je verdere leven. Lieve groetjes Lisette.

• 24 Januari 2015 - 21:53

Wencke:

Hey meiden,
    Wat een geweldig leuk verslag van jullie start in Malawi!
    Super om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben!
    Have fun, Let goed op elkaar en een mooie leerzame tijd gewenst!
    Lieve groet, Wencke

• 25 Januari 2015 - 04:50

Mark:

Hey Ilse... en Kelly

Is die kerel nu nog steeds aan het zoeken naar die Brioekmans??
    haha..
    Have fun daar..
    Gr.. Mark

• 25 Januari 2015 - 09:17

Maria Rijkers. Eindhoven.:

Hoi Kelly en Ilse,
    Wat leuk om zo jullie tijd daar te kunnen volgen.
    Allemaal nieuwe dingen en uitdagingen die je nu allemaal mag meemaken.

Ik wens jullie een hele mooie en leerzame tijd. Genieten maar.

Groetjes Maria.

• 25 Januari 2015 - 11:32

Hoi dames,
    Zo te horen hebben jullie het daar goed naar de zin .Fijn voor jullie en ook voor de mensen daar dat jullie hun nog van alles kunnen leren.
    Grappig dat jullie zo goed zijn in de spelletjes !Houden zo!
    We wensen jullie nog veel ( werk ) plezier en tot horens, groetjes uit Hunsel

• 25 Januari 2015 - 11:49

Petra:

Kelly en Ilse,
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen, grappige dingen die jullie beleven maar ook waardevolle momenten dat je iets voor de medemens kunt betekenen.
    Ja ja , alles op een langzaam gangetje daar, heerlijk om zonder werkdruk te werken, maar zeker zal het wennen zijn om een paar tandjes terug te zetten.
    Geniet van alle nieuwe dingen.

• 25 Januari 2015 - 11:53

Ellen Lommen:

He meiden,

wat een heerlijk verhaal. en zo herkenbaar van mijn reis in Ghana.
    Waar ook regelmatig de stroom uit viel. Lights off werd er dan geroepen en als het nu soms
    in Spanje gebreurt (wat al aardig in de richting van Afrika ligt) dan roepen wij dit nog steeds.

Geniet van alles om je heen. heel veel plezier en ik kijk uit naar het vervolg verhaal.
    Succes en groetjes vanuit een wit, koud Sevenum

• 25 Januari 2015 - 12:30

Marita:

Hey Lady`s , keep Up the GOOD work :-) Just Go with the Flow and do it Slow ;-) Enjoy the 2 of U and have Fun !!! Grtjs Marita

• 25 Januari 2015 - 15:14

Jessica:

Ha die dames,

Wat is het genieten daar, fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben en geweldig dat jullie je steentje bijdragen.
    Veel plezier en we wachten vol verwachting op jullie volgende verhaal.

Groetjes, Henrie, Jessica, Stijn en Sanne

• 27 Januari 2015 - 01:46

Afdeling 3 De Nachtploeg (Tineke & Ingrid):

Aka Mala vo!

Dat is goedenacht in het Weerts.
    Tini und ich sind nog gans wakker!
    Leuk verslag! En wij willen mee doen met de uitjes aan het water en de drankjes!
    Morgen nemen wij het eerste vliegtuig naar jullie!
    We hebben al een schone onderbroek meegenomen en Tini heeft extra lipgloss in de tas.
    Denken dat we nog genoeg PLB-uren hebben :->
    We zullen alles op de voet volgen meiden!
    Heel veel plezier nog en zet het goede werk voort.
    We zijn trots op jullie!

Donno ti ma!

Liefs! XXX

• 28 Januari 2015 - 14:02

Christel:

Hé Meiden,

Keileuk om jullie te volgen.
    Ik heb jullie niet eens meer een fijne reis kunnen wensen (ziek) en nu zijn jullie al volop aane gang daar.
    Klinkt goed allemaal. Geniet ervan en heeeeel veel plezier.
    Oh en Ilse... Ik heb niet meer gedroomd gelukkig dus dat zit wel goed met jullie daar : )

groetjes Chris

• 29 Januari 2015 - 16:35

Oma Roos Dielissen:

hoi Ilse Kelly
    Wat leuk dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben is geweldig
    Nu ben je in het land waar jullie zo lang van gedroomd hebben en zo komt alles goed
    Het is nu half 5 en de zon is er nog maar bij jullie is het veel beter weer
    Nu maar weer vlug beter worden en dan horen we wel weer van jullie.

Lieve groetjes van oma Roos

• 06 Februari 2015 - 20:49

Elise:

Prachtig verhaal en twee super foto's!

• 06 Februari 2015 - 21:58

Hoi dames,

Nog steeds naar jullie zin begrijp ik.
    Zal straks wel tegenvallen als jullie weer hier zijn, ander werktempo!
    Maar geniet er nu nog maar lekker van! (Want ik neem aan dat de tijd vliegt voor jullie, zovele indrukken.)
    Groetjes uit Hunsel

• 06 Februari 2015 - 22:01

P.S
    Wat leuk Kelly dat je opa hebt gebeld om te feliciteren. Hij vond het zelf ook fijn, hij moest het direct vertellen toen ik er was.
    Jammer dat je er zondag niet bij kan zijn. Groetjes Marianne