Nog 14 dagen... dan gaat ons avontuur beginnen - Reisverslag uit Someren, Nederland van kellyilseafrika - WaarBenJij.nu Nog 14 dagen... dan gaat ons avontuur beginnen - Reisverslag uit Someren, Nederland van kellyilseafrika - WaarBenJij.nu

Nog 14 dagen... dan gaat ons avontuur beginnen

Door: Kelly

03 Januari 2015 | Nederland, Someren

Vandaag… 3 januari 2015… over precies 2 weken staan we op Schiphol Airport om ons vliegtuig te pakken naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Ons avontuur gaat dan beginnen, waar we zoooooolang op gewacht hebben. Ongeveer driekwart jaar geleden begonnen bij ons de gedachten op te spelen om vrijwilligerswerk te doen in een ander werelddeel. We wilden iets betekenen voor andere mensen en een andere cultuur leren kennen. Ons oog viel gelijk op Afrika, een arm werelddeel met een mooie natuur en interessante cultuur. Malawi is een land in het zuiden van Afrika, één van de armste landen van de wereld en het staat bekend om de hoge sterftecijfers van HIV en aids.
‘Dàt wordt ons land!’ Dat waren de woorden die we uitspraken. Hier kunnen we echt ervaren hoe het is om in armoede te leven en ervaren hoe deze mensen hiermee omgaan. We gaan ‘back to basic’ zoals we dat niet kennen vanuit Nederland, vanuit onze eigen leefwijze. Dàt willen we graag eens meemaken!

Via de vrijwilligersorganisatie Activity International gaan we geplaatst worden in een afgelegen dorp in Malawi, gelegen aan het Malawimeer. Nkope is de naam van het dorp.
Hier verblijven we 4 weken in een vrijwilligershuis, hopelijk ook met andere vrijwilligers vanuit de hele wereld waar we een mooie tijd mee kunnen beleven.
Activity International begeleidt ons van begin tot eind in dit traject, een erg fijn gevoel! Er gaat nog zoveel papierwerk aan vooraf waar je niet bij stil zult staan als je dit zelf allemaal moet regelen.

Ondertussen hebben we ook een voorbereidingsdag gehad bij stiching Muses, een stichting die is opgezet door twee jonge mensen die ook vrijwilligerswerk hebben gedaan in het buitenland en ervaarden dat er te weinig goed voorbereide vrijwilligers waren op het gebied van omgaan met cultuurverschillen, armoede, leefwijze etc. Tevens gaan zij ook voor duurzaam vrijwilligerswerk en helpen je bij het realiseren van geldinzamelingsacties. Een paar euro hier is in een land zoals Malawi al goud waard dus dat was ook een reden voor ons om hier iets mee te gaan doen. Die gedachte was er al bij ons toen we de stap maakten vrijwilligerswerk te gaan doen in Afrika.

We zijn aan de slag gegaan een doel te vinden om geld in te zamelen. Via de contactpersoon in Malawi kregen we informatie dat er te weinig fietsambulances waren om bewoners te vervoeren van een afgelegen gebied naar een dichtstbijzijnde gezondheidskliniek of naar een grotere weg waar ze verder vervoerd kunnen worden met gemotoriseerd vervoer. Daarnaast hebben ze een extreem te kort aan gekwalificeerde vrijwilligers in Malawi. Zij hebben een opleiding nodig om uiteindelijk een geregistreerde thuiszorggroep te vormen voor de overheid. Via de overheid kunnen ze deze opleiding aanvragen en kost een paar duizend pond om 2 groepen vrijwilligers op te leiden. Dit is van belang om goede zorg te kunnen bieden, zeker voor zo’n land als Malawi waar veel chronisch zieke mensen zijn en ze erg hulpbehoevend door het hebben van verschillende infectieziektes. Dit komt voornamelijk door te weinig goede voorlichting en geen goede hygiënische maatregelen.

Om deze doelen te realiseren hebben we een spaarpot op de verjaardag van Kelly neergezet om voor vrienden en familie een kleine bijdrage te vragen. Daarna hebben we de spaarpot op het werk van ons neergezet om collega’s de mogelijkheid te geven een kleine bijdrage te leveren om bovenstaande doelen te bereiken.
We hebben samen op een rommelmarkt gestaan en geld ingezameld om mee te nemen naar ons project. Tevens heeft Kelly ook shotjes Apfelkorn verkocht op een Après Ski feestje in de sportkantine van haar volleybalvereniging.
Ook heeft Ilse nog via Facebook en internet vanalles verkocht om geld in te zamelen. Via familie, vrienden, collega's en kennissen een bijdrage gekregen waar we erg blij mee zijn.
Van de directie van het SJG Weert hebben we een bijdrage gekregen waar we hun en de rest natuurlijk via deze weg nogmaals voor willen bedanken!

Persoonlijke giften van artsen zijn ook erg waardevol geweest voor ons, het idee dat ze ons project willen steunen en ook een bijdrage willen leveren onze doelen te bereiken. Bedankt hiervoor!
Daarnaast heeft het bedrijf Nippur van mijn toekomstige schoonbroer Mark (jaja, in september 2015 gaat Kelly trouwen) 3 fietsambulances gedoneerd aan het dorp Nkope via www.transport4tranport.nl. Dit is een stichting die zorgt voor verbetering van ziekenvervoer in Malawi. Deze Nederlandse stichting werkt samen met een fietsenzaak in Malawi, genaamd Sakaramenta. Deze is opgezet door een Nederlander die nu woont in Malawi. Hier worden de fietsen gemaakt en geleverd door Malawiërs die hier werken. De werkgelegenheid wordt hierdoor gecreëeerd en met het inkomen kunnen ze hun gezin onderhouden. Een belangrijk ontwikkeling in Malawi.
Nippur, bedankt voor jullie grote bijdrage voor het project!

Ook alle familieleden en vrienden die ons project steunen, kei bedankt voor jullie bijdrage!! We krijgen zoveel leuke reacties op ons initiatief voor een inzamelingsactie maar ook het idee om vrijwilligerswerk te doen in Afrika. Iedereen is zo enthousiast en heeft interesse ons avontuur. Dat doet ons erg goed!
We krijgen de laatste dagen nog kleine bijdrages binnen van mensen waar we enorm trots op zijn. We zullen een paar dagen voor vertrek alles bij elkaar optellen en via deze site mededelen hoeveel geld we te besteden hebben voor het project.
Wij zijn nu al enorm verrast door het bedrag ☺.
De teller staat nu op €900,00. Hier zijn we erg blij mee!

Door dit verhaal te typen worden we nog enthousiaster om dit avontuur van start te laten gaan. EIN-DE-LIJK gaat het over 14 dagen beginnen, hier hebben we lang op gewacht.
Deze week maar eens de koffers inpakken en alles nog eens nagaan aan papierwerk dat we ook echt niets vergeten.

We houden jullie op de hoogte van onze ervaringen ;)
‘Tsala Bwino’ in Malawi (tot ziens in het Chichewa, de taal in Malawi)

• 03 Januari 2015 - 16:47

Hettie Van Den Beuken-Broekmans:

Hoi Ilse en Kelly,
    wat een fantastisch avontuur gaan jullie tegemoet en wat een goed werk hebben jullie al gedaan en gaan jullie nog doen!
    Zo heb ik je in mijn armen als een pasgeboren baby, en zo ga je als een volwassen dame een giga reis ondernemen. Wat geweldig Ilse en wat een bewondering heb ik voor je!!!
    Ik ga jullie stap voor stap volgen in jullie avontuur via deze site en wens jou en Kelly ontzettend veel plezier, fijne ervaringen, een goede reis en een onvergetelijke tijd!!!

Een paar tips (waarschijnlijk onnodig te melden, maar toch...):
    -word niet verliefd (ahum....straks zien we je nog bij het programma "Buitenlandse Bruiloft" haha)
    -blijf gezond
    -geniet van alles wat je meemaakt en ervaart

Heel veel liefs,

Hettie
    en Miel natuurlijk

• 03 Januari 2015 - 19:33

Ilse:

Haa Hettie en Miel,
    We gaan zeker genieten van onze reis, alles wat we zien en mogen meemaken.
    Dat wordt iets om nooit te vergeten!
    Nu is het aftellen echt begonnen en kunnen we zo langzamerhand de koffers gaan pakken..
    We passen goed op elkaar in Afrika

• 03 Januari 2015 - 19:37

Marianne Heijmans:

Hoi Kelly en Ilse,

Ja nu kunnen jullie af gaan tellen.
    Ik vind het een groot avontuur! Maar jullie zijn nog jong en kunnen hiermee veel ervaring opdoen.
    En vanuit Afrika is het een fijne gedachte dat jullie de mensen daar willen helpen.

Jullie zullen zeker met een ervaring rijker terugkeren.
    Ik wens jullie ook namens Ger en Dennis heel veel succes!
    En dat jullie daar ook nog tijd hebben voor een beetje vrije tijd om er ook nog een beetje te genieten.
    Want de tijd gaat vlug als je druk bent,voordat je het weet is het weer tijd om huiswaarts te keren.

Ik heb onlangs met 2 meiden gesproken die vanuit school een week naar Afrika zijn geweest om er ook te helpen.( met anderen )
    Die mensen daar moesten nog heel veel leren,maar door hun hulp zijn ze een stuk wijzer geworden.
    Ze vonden het een hele mooie belevenis en zijn een ervaring rijker.
    Groetjes en een goeie reis! Marianne Heijmans

• 04 Januari 2015 - 19:49

Elise:

Joehoe! Bijna is het zo ver. De kriebels nemen toe en het afscheid komt dichterbij. Wat zal het spannend zijn, maar het gaat een avontuur worden om nooit te vergeten.

Geniet ervan dames! Pas goed op jullie zelf en op elkaar.

• 06 Januari 2015 - 19:09

Aquilien:

Ha Ilse en Kelly.

Vandaag in mijn groep vertelt over een kennisje van mij (Ilse) die vrijwilligerswerk ging doen in een arm land. We hadden het namelijk over de grote verschillen in wonen bij wereld oriëntatie.
    De leerlingen hingen aan mijn lippen. Wat ging ze daar precies doen, kreeg ze er geld voor en waarom deed ze dit als ze er niet voor betaald kreeg. Al met al, de leerlingen hingen aan mijn lippen. Dus dames, ik zie supergraag foto's tegemoet zodat ik de leerlingen van mijn groep nog meer kan vertellen over mensen die wonen aan de andere kant van de wereld en die het veel slechter hebben dan zij.

Dames, geniet met volle teugen van dit geweldige avontuur. Ben heel benieuwd naar alle verhalen die jullie met ons gaan delen. Groeten Aquilien

• 06 Januari 2015 - 20:50

Eric Mans:

Hallo Kelly en Ilse,

Na de lange voorbereiding is het aftellen begonnen.....
    Ik vind het bewonderenswaardig dat jullie deze stap nemen maar ben er van overtuigd dat het een ervaring zal worden om nooit meer te vergeten. Ik hoop dat jullie een leerzame, mooie tijd beleven in Malawi en veel kunnen betekenen voor de bevolking daar. De geldinzameling en materiële sponsoring
    is al goed verlopen begrijp ik dus zal dat ook wel goed komen.

Ik wens jou en Ilse namens José, Melissa en Rick een fantastische tijd en bovenal een veilige reis toe.
    We zullen je volgen vanaf hier...

Groetjes van "Peetoompje"

• 08 Januari 2015 - 11:03

Yvette Jacobs:

He Ilse en Kelly,
    Heel veel plezier met jullie reis in Afrika. Genieten!!
    Ik zal jullie volgen.
    liefsx yvette

• 14 Januari 2015 - 19:59

Jan Mans:

Hoi Kelly en Ilse,
    Nog een paar dagen en dan begint jullie mooi avontuur in Malawi!
    Wat een geweldig idee om vrijwilligerswerk te gaan doen in een van de armste landen van de wereld.
    Jullie zullen zeker veel ervaring opdoen m.b.t. cultuurverschillen, armoede, leefwijze.

Wij wensen jullie veel succes en een geweldige, indrukwekkende tijd in Afrika.
    We zullen jullie avontuur volgen.

Jan en Petra, Timo-Ash, Mitch, Stacey-Koen